Bob en Melinda werken aan toegang tot de zorg

zorgvragers

Dashboard om te sturen op complexe zorgproblematiek

Bij complexe zorgvragen slaagt het zorgkantoor in samenwerking met de zorgaanbieders er niet altijd in om een cliënt direct passende zorg te kunnen bieden. Het Casuïstiekendashboard biedt onze afdelingen zorgadvies en zorginkoop inzicht in de achtergronden van de vragen van de cliënt. Op grond hiervan kunnen gerichter gesprekken met zorgaanbieders worden gevoerd om via doorontwikkeling van het zorgaanbod tot oplossingen te komen. 

Melinda Leemans, adviserend verpleegkundige complexe casuïstiek bij de afdeling zorgadvies, ziet een toename in het aantal gevallen van complexe casuïstiek. “De oorzaken hiervoor kunnen heel divers zijn”, vertelt ze. “Het kan te maken hebben met de doelgroep, met de cliënt zelf, met het systeem eromheen, met de wetgeving of met de gaten tussen de verschillende wetten waarmee we met deze cliënten te maken kunnen hebben.”

Hierbij zijn verschillende trends waarneembaar binnen onze drie sectoren, vult haar collega Bob Jansens, zorginkoper GZ aan. “In de sector V&V is vaker sprake van cliënten die acuut een passende plek moeten vinden door de wachtlijstproblematiek. Maar in de gehandicaptenzorg en de ggz, ligt dit anders. Iemand met een licht verstandelijke beperking kan bijvoorbeeld veel zorg en ondersteuning nodig hebben, maar het liefst gewoon zijn eigen gang willen gaan. Bijkomend probleem is dat deze persoon dan vaak verslaafd is of psychiatrische problematiek(en) heeft. Veel zorgaanbieders zijn vaak nog niet volledig ingericht op cliënten met die gecombineerde problematiek, waardoor er nog te weinig passend aanbod is voor hen.

"Veel zorgaanbieders zijn nog niet volledig ingericht op cliënten met die gecombineerde problematiek."

Hierdoor is het noodzakelijk om de samenwerking op te zoeken met onze zorgaanbieders om voor deze cliënten een passende plek te vinden, dit lukt helaas nog niet altijd. “Dit heeft deels te maken met het gegeven dat het zorgaanbod moet worden doorontwikkeld om aan te sluiten bij de steeds complexere problematiek waarmee we te maken hebben. Maar dat is niet het enige. “Ook de huidige dynamiek in de samenleving speelt een rol”, zegt Leemans. “Als het mis gaat, zit iedereen er bovenop met de vraag hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Dat kan zorgaanbieders in bepaalde gevallen voorzichtiger maken. Het is daarbij van belang om gezamenlijk naar de mens achter het dossier te gaan kijken. Dan wordt het echt maatwerk. Als het dan lukt om een cliënt in zorg te krijgen en je ziet dat die het goed doet, dan denk je wel: dat hebben we met zijn allen mooi bereikt.”

"Als je de factoren in kaart kunt brengen die een rol spelen bij complexe problematiek, kun je er ook op sturen.”

Dashboard

Om meer inzicht te krijgen in de complexe casuïstiek, gebruikt het zorgkantoor sinds een kleine twee jaar een dashboard. ”Dat helpt ons om hier meer verdieping aan te geven”, zegt Jansens. “Wat is precies de complexiteit hierin? En wat maakt dat die in de ene regio een grotere rol speelt dan in een andere? Zijn er bijvoorbeeld veel jongeren die eigenlijk vanuit de jeugdzorg moeten doorstromen naar de Wlz, maar waarbij dit te laat wordt ingezet of er onvoldoende ruimte is? Als afdeling inkoop hebben we per sector een regioplan en als we daaruit concluderen dat de toegang tot de zorg op onderdelen niet goed loopt, dan bespreken we dit om de zorgaanbieder duidelijk te maken dat daarop een doorontwikkeling nodig is. Je kunt de informatie ook gebruiken om met de aanbieder waar de toegang niet goed loopt in gesprek te gaan over de vraag waarom dit daar zo is terwijl het bij een andere aanbieder wel goed lukt. Als je de factoren in kaart kunt brengen die daarin een rol spelen, kun je er ook op sturen.”

Zulke gesprekken kunnen ook gevoerd worden met gemeenten of met het ministerie van VWS, vult Leemans aan. “Het dashboard geeft ons heel concreet informatie over de redenen dat een patiënt wel een indicatie heeft maar nog geen passende zorg krijgt”, zegt ze. “We hadden al heel lang het gevoel dat we meer inzicht in deze problematiek moesten zien te krijgen. Het dashboard bevestigt dat er inderdaad problemen zijn. Het maakt de rode draden daarin helder. Daarmee kunnen we dus aan de slag om tot verbetering te komen voor een specifieke cliënt of voor een van onze regio’s. Met als resultaat dat we niet alleen een oplossingen vinden voor een cliënt, maar ook aan de slag gaan met wat deze situatie mogelijk heeft veroorzaakt. Zodat je mogelijk kunt voorkomen dat in de toekomst nogmaals een cliënt in dezelfde situatie terecht komt.” 

Lees meer over complexe casuïstiek in relatie tot zorgplicht